Mai multe detalii pentru pacienti

 

Ř       Generalitati

Ř       Personal medical

Ř       Studentii

Ř       Relatia medic-bolnav

Ř       Acceptul

Ř       Boala de care suferiti

Ř       Investigatii

Ř       Pregatirea preoperatorie

Ř       Operatia

Ř       Anestezia

Ř       Pregatirea inaintea operatiei

Ř       În timpul operatiei

Ř       Dupa operatie

Ř       Boli asociate

Ř       Vizitele din partea apartinatorilor.

Ř       Rzultatul operatiei

Ř       Externarea

Ř       ACASA

Ř       Sfaturi generale pentru acasa

 

GENERALITATI

  • Clinica în care sunteti internat este o clinica de chirurgie generala. Aici se realizeaza tratamentul chirurgical - prin operatii - al diverselor boli ale organismului uman. Exista si alte clinci de chirurgie generala în orasul nostru nostru sau în tara, care realizeaza aceleasi operatii ce se efectueaza si în serviciul nostru. Deci, nu sunteti în nici un fel obligati sa apelati la serviciile noastre si trebuie sa va simtiti liberi sa alegeti oricare alt serviciu sau oricare alt medic, daca asa credeti ca este bine pentru D-voastra.
  • Trebuie sa mai stiti ca nu toate bolile sunt tratate în serviciul nostru. Afectiunile unor organe cum ar fi cele ale sistemului nervos, ale inimii, ale ochilor, nasului, urechilor, etc. nu constituie obiectul de activitate al acestei clinici, ele fiind tratate în clinici sau sectii specializate cum sunt: neurochirurgia, chirurgia cardio-vasculara, oftalmologia, ORL-ul, etc.
  • Rostul nostru este sa lamurim daca boala D-voastra are sau nu o solutie chirurgicala. În caz ca exista o solutie chirurgicala, trebuie sa stiti care sunt avantajele si riscurile unei interventii chirurgicale, ce s-ar putea întâmpla daca nu utilizati solutia chirurgicala, ce alte solutii de tratament ati putea alege, etc. Aceste lucruri va vor fi explicate de medic. Decizia daca urmati sau nu sfaturile noastre este a D-voastra si în nici un caz a medicului; medicul sfatuieste, pacientul alege !  Daca veti alege solutia chirurgicala pe care v-o propunem, veti ramâne în spital si veti fi pregatit în vederea viitoarei operatii. În caz ca nu veti fi de acord cu solutia chirurgicala propusa, veti fi externat, dar, veti putea reveni daca va schimbati decizia, însa în limita locurilor disponibile la acel moment, sau pe lista de asteptare.
  • In cazul în care vom constata ca boala D-voastra nu are indicatie chirurgicala, nu veti putea primi din partea noastra decât informatii generale despre situatia medicala în care va aflati, explicatiile detaliate urmând a le primi de la specialistii pe care îi veti consulta ulterior. Veti fi informati ce anume specialist ar trebui sa consultati, urmând ca D-voastra sa alegeti spitalul si medicul caruia va veti adresa.  În aceasta situatie veti fi externat .

PPERSONAL MEDICAL

  • De îngrijirea D-voastra se ocupa multe categorii de personal:
    1. Medicul sef de clinica (sectie sau sector): de el depind toate deciziile majore: internarea în clinica, diagnosticul chirurgical, daca se propune sau nu operatia, tehnica chirurgicala de utilizat, momentul operatiei, momentul externarii, etc.
    2. Medicul de salon (medicul D-voastra personal) este acela care va va urmari îndeaproape si va va îngriji în mod direct pe tot parcursul internarii. El va va consulta si va contribui împreuna cu medicul sef de clinica (sectie sau sector) la stabilirea diagnosticului, iar în caz ca veti fi operat, va participa împreuna cu acesta la operatie.
    3. Medicul rezident este tânarul medic aflat în stagiu de rezidentiat de chirurgie. El studiaza chirurgia pentru a deveni specialist chirurg. Desi nu este specialist, va poate fi de un real folos. În general el este cel care sta mai mult de vorba cu d-voastra, complectând foaia de observatie, evolutia zilnica si actele de externare. Face vizita în salon alaturi de medicul de salon însa nu are putere de decizie.
    4. Medicul anestezist, de care depinde viata D-voastra pe parcursul anesteziei, în caz ca veti fi operat. Toate deciziile majore din timpul operatiei si uneori si dupa aceea se iau împreuna cu medicul anestezist.
    5. Asistenta de salon (fiecare salon are o asistenta desemnata a îngriji si urmari pacientii cazati în acel loc). De ea depind o multitudine de gesturi medicale solicitate de medic si cu ea veti avea cel mai strâns contact. Daca la un moment dat doriti sa stiti care este asistenta de salon, este suficient sa întrebati. De la ea veti putea obtine o multime de informatii utile.
    6. Infirmiera va va mobiliza, în caz ca sunteti imobilizat la pat, va va asista în îndeplinirea nevoilor fiziologice, va va schimba asternuturile, etc.
    7. Brancardierii va vor transporta în diversele servicii de investigatii si la sala de operatie.
  • În afara acestor categorii de personal care va vor îngriji pe sectie, veti lua contact cu personalul salii de operatie, daca veti fi operat. La operatia D-voastra participa în mod obligatoriu urmatoarele persoane:
      1. -medicul anestezist, de care am vorbit mai sus,
      2. -operatorul principal, cel care conduce operatia si de care depind toate deciziile chirurgicale din timpul operatiei. Numele lui va fi mentionat în consimtamântul scris pentru operatie, pe care l-ati semnat si în biletul de iesire la capitolul « operatie ».
      3. -ajutorul principal, medicul de salon, care împreuna cu operatorul principal executa operatia.
      4. -asistentele salii de operatie, si
      5. -asistenta de anestezie.

STUDENTII

  • Clinica Chirurgie 1 Spital Clinic Judetean Mures este abilitata prin personalul sau didactic universitar sa participe la procesul de învatamânt medical universitar si postuniversitar în cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie din Târgu-Mures. Ca atare, în Clinica se vor desfasura activitati de învatamânt medical în cadrul orelor de stagiu de externat, a orelor de lucrari practice, a examenelor si a practicii de vara. În cadrul acestui proces de învatamânt sunt implicati si bolnavii pentru diverse demonstratii ale bolii de care sufera sau pentru examene. Avem rugamintea de a raspunde afirmativ la solicitarea cadrelor didactice pentru participarea D-voastra în cadrul acestui proces de învatamânt. Procedând astfel veti fi de un real folos pregatirii viitoarelor cadre medicale, dar totodata va veti îmbogati si D-voastra cunostintele medicale si veti afla mai multe despre boala de care suferiti.  Desigur ca veti fi menajat si protejat de atre cadrul didactic din toate punctele de vedere.

RELATIA MEDIC-BOLNAV

  • Relatia medic bolnav în acceptiunea noastra trebuie sa se desfasoare pe baza respectului reciproc si este prin excelenta o relatie de încredere. Daca nu aveti încredere în medicul D-voastra este mai bine sa-l abandonati si sa va alegeti un alt medic curant.
  • În privinta respectului, noi ne angajam sa va respectam. Trebuie înteles ca acelasi lucru îl asteptam din partea D-voastra. În cazul în care nu veti
    considera necesar sa ne aratati acelasi respect, relatia dintre personalul medical si pacient va suferi serios si, inevitabil, acel element de baza, încrederea va fi si ea spulberata. Trebuie stiut ca personalul sanitar (inclusiv cel inferior) este platit pentru a îngriji pacientii si nu pentru a suporta jigniri din partea acestora (asa cum uneori se mai întâmpla). În cazul în care considerati ca ati fost tratat necorespunzator, vi s-a vorbit într-un mod nepotrivit, etc., va rugam sa nu încercati sa faceti D-voastra ordine, ci sa anuntati imediat asistenta sefa sau medicul sef de clinica.
  • Este bine sa priviti spitalul ca pe o casa în care sunteti în vizita, în care daca ati intrat, i-ati acceptat si regulile pe perioada vizitei. Puteti sa faceti sugestiile pe care le credeti potrivite, dar nu puteti impune schimbari. Acestea vor fi facute doar de cei care, în acest moment, sunt investiti cu aceasta obligatie.
  • Aveti dreptul sa va alegeti medicul care sa va îngrijeasca. Odata ales, trebuie sa-i acordati credit si sa-i respectati întocmai indicatiile medicale. Este o chestiune de încredere reciproca; fara încrederea D-voastra posibilitatea de a va ajuta medicului devine foarte limitata. Desigur, pe tot parcursul internarii aveti dreptul de a cere lamuriri despre orice act medical (investigatii, operatie, etc.) care va vizeaza în mod direct. De asemenea, daca riscurile unor acte medicale vi se par inacceptabile sau, din diverse motive, nu sunteti de acord cu ele, aveti dreptul sa le refuzati. Însa înainte de a le refuza întrebati daca exista solutie alternativa si daca aceasta poate sa dea suficiente informatii pentru ca medicul sa va poata clarifica diagnosticul si sa va poata trata corespunzator.

ACCEPTUL

  • Sunt luate în considerate doua categorii de accept:
  • -un accept tacit, nesolicitat în mod explicit (sub semnatura) pentru toate gesturile medicale considerate a nu avea un risc serios (administrarea unui medicament, radiografii - simple, efectuarea unui pansament, etc.). În acest caz lipsa refuzului D-voastra explicit va fi considerata drept acceptiune, chiar daca oricare gest medical este grevat de un minim risc de complicatii. Motivul pentru care nu se poate cere accept pentru fiecare gest medical este simplu si practic: daca asa ceva s-ar face, atunci practic tot timpul personalului medical ar fi consumat pentru discutii explicative si completarea unui numar nesfârsit de formulare, în loc sa fie dedicat îngrijirii D-voastra efective.
  • -un accept explicit, sub semnatura. Acest accept este utilizat doar pentru procedurile chirurgicale importante, pentru anestezie si unele investigatii cu un grad important de risc pentru pacient. În aceste cazuri veti primi un formular în care este notata procedura cu risc pe care urmeaza sa o efectuati, pe care îl veti semna în caz ca sunteti de acord sa o efectuati. Daca doriti sa obtineti informatii suplimentare, medicul care urmeaza sa efectueze procedura are obligatia sa vi le ofere, daca solicitati acest lucru. În caz ca solicitarea D-voastra de explicatii va fi refuzata aveti doua solutii: sa anuntati medicul sef de clinica sau/si sa faceti aceasta mentiune în formularul pentru consimtamânt.

BOALA DE CARE SUFERITI

  • Boala pe care o aveti se poate manifesta prin mai multe suferinte. Este nevoie, deci, ca înainte de a fi examinat de medic sa încercati singur sa "puneti ordine" în ceea ce "va supara", sa întelegeti D-voastra mai întâi care din suferintele pe care le resimtiti sunt importante pentru d-voastra. De modul în care relatati medicului despre boala D-voastra depinde în mare masura diagnosticul si, ulterior, tratamentul.
  • Faceti-va inventarul bolilor de care stiti ca suferiti si pentru care utilizati sau nu un tratament medicamentos si nu uitati sa precizati medicului toate aceste boli si ce anume medicamente luati. Bolile asociate ridica în general riscul operator si anestezic putând agrava evolutia intra- si postoperatorie. Nu uitati sa precizati daca sunteti alergic la medicamente si la care anume.  Daca utilizati un tratament medicamentos pentru boli cronice cu medicamente deosebite, ce nu exista în farmacia spitalului, este cazul sa vi le procurati pe propria D-voastra cheltuiala.

INVESTIGATII

  • Medicul este cel care decide ce investigatii va sunt utile pentru a stabili diagnosticul.
  • Va rugam nu solicitati efectuarea unor investigatii si consulturi de specialitate care nu au legatura cu boala pentru care v-ati internat, deoarece ele nu sunt decontate de Casa de Asigurari. Nu folositi perioada internarii în scopul unei <<revizii generale !>>
  • Nu sunteti obligat sa efectuati investigatiile propuse de medic, dupa cum nu sunteti obligat sa urmati nici unul din sfaturile acestuia, însa în cazul în care nu sunteti de acord cu cele propuse, trebuie înteles ca sansa de a fi ajutat de medic scade pâna la disparitie.
  • Spitalul nostru acopera o gama larga de investigatii, în cea mai mare parte a cazurilor suficiente pentru a pune diagnosticul; totusi, în anumite cazuri pot fi necesare investigatii pe care spitalul nostru nu le poate asigura, situatie în care vi se va recomanda sa le faceti în alta unitate sanitara/cabinet medical. Trebuie înteles ca, daca totusi medicul va propune sa efectuati unele investigatii speciale în alte servicii (uneori chiar private, unde va trebui sa platiti, fara a va recupera banii), acest lucru este în interesul D-voastra si nu al medicului care va facut propunerea. Nu sunteti obligat sa acceptati, însa odata acceptata o asemenea propunere este imoral sa ridicati pretentii împotriva medicului care a încercat în acest fel sa va ofere ceea ce el a considerat a fi cea mai buna solutie pentru d-voastra.
  • Daca la internare aveti deja investigatii facute în alte unitati sanitare -filme RMN, CT, etc. - pe baza carora veti fi operat, acestea vor ramâne defnitiv la dosarul D-vs. (sunt acte medico-legale) si nu le veti putea recupera. Din acest motiv va recomandam sa va faceti câte o copie dupa aceste investigatii daca doriti sa le aveti si d-voastra. Daca investigatiile respective nu se vor finaliza într-o operatie, atunci acestea va vor fi returnate la externare.
  • Rezultatele investigatiilor efectuate în spital vor fi trecute în biletul de externare si scrisoarea medicala pe care le veti primi la externare.

PREGATIREA PREOPERATORIE

  • Scopul pregatirii preoperatorii este de a pregati organismul D-voastra pentru a face fata, cu riscuri minime, operatiei cât si pentru evitarea complicatiilor posibile  postoperatorii.
  • Având în vedere varietatea mare a bolilor chirurgicale care se trateaza în clinica noastra, pregatirea preoperatorie difera mult în functie de aceste boli. Unele boli necesita o pregatire minima (hernii, varice, tumori mamare, etc.)  pe când altele, una mai sofisticata si îndelungata (hipertiroidii, tumori ale intestinului gros, etc), însa conditia biologica a fiecarui bolnav în parte este foarte importanta.
  • Durata pregatirii preoperatorii difera în functie atât de organul bolnav cât si de bolile asociate ale bolnavului. Ea va fi mai îndelungata la bolnavii tarati, cu dezechilibre biologice. Va întelegem dorinta fireasca de a trece cât mai repede peste momentul operator, însa va rugam nu insistati în reducerea acestei durate de pregatire, deoarece nu este în interesul d-voastra. Medicul curant alaturi de medicul anestezist si seful clinicii sunt singurii în masura sa stabileasca durata necesara a pregatirii preoperatorii si momentul operator optim.
  • Pregatirea preoperatorie necesita în unele cazuri efectuarea unor manopere invazive cu un grad de risc mai mult sau mai putin crescut inclusiv de deces (ex. spalatura gastrica în stenozele gastrice) asupra carora bolnavul va fi avertizat de catre medicul curant. Nu sunteti obligati sa va supuneti acestor manopere de pregatire preoperatorie, dar aceasta situatie va duce cu mare probabilitate la cresterea riscului intra- si postoperator. Refuzul de a se supune diverselor investigatii sau proceduri recomandate de medicul curant în beneficiul bolnavului va fi consemnat sub semnatura în foaia de observatie.

OPERATIA

  • Indicatia de operatie o face numai medicul ! (nu se fac operatii « la cerere »).
  • În momentul în care medicul va va propune sa va operati, acesta a cântarit deja, pentru d-voastra, avantajele si dezavantajele celor doua eventualitati: tratament chirurgical si tratament conservator (nechirurgical – în situatia in care acesta este posibil) si a ajuns la concluzia ca solutia chirurgicala este unica sau cea mai buna în cazul d-voastra.
  • Nimeni nu va va obliga, însa, sa va operati; decizia finala va apartine, dupa ce ati fost informat despre tot ceea ce implica aceasta. Operatia reprezinta un lucru serios, implica riscuri (explicate pe larg în foaia de « consimtamânt») si de aceea este obligatoriu sa va consultati familia înante de a decide (de altfel, consimtamântul pentru operatie trebuie citit, înteles si asumat prin semnatura, nu numai de dumneavoastra, dar si de un membru al familiei - ruda de gradul întâi). Daca nu ati semnat consimtamântul, medicul nu va va opera.
  • ANESTEZIA. Scopul principal al anesteziei este de a va face sa nu simtiti durere în timpul operatiei. Totodata, pe durata anesteziei, mai ales în cazul anesteziilor generale, medicul anestezist va mentine functiile vitale (respiratie, tensiune arteriala, etc.) în limite normale cu ajutorul unor aparate sofisticate. Viata D-voastra depinde în acele momente în cea mai mare masura de profesionalismul echipei de anestezie si aparatura din dotare. Anestezia este grevata si ea de o serie de riscuri pentru bolnav asupra carora medicul anestezist va va informa. Aveti tot dreptul, sa cereti informatii acestuia asupra tipul de anestezie propus si riscurile ce le implica. Medicul anestezist în colaborare cu operatorul este singurul care decide ce tip de anestezie vi se potriveste cel mai bine.

PREGATIREA ÎNAINTEA OPERATIEI. SFATURI GENERALE.

!           În pre-ziua operatiei, daca nu exista contraindicatii, puteti servi mâncaruri usoare. Nu consumati alcool; nu luati medicamente în afara celor prescrise de medic.

!           Clisma preoperatorie nu este obligatorie. Ea va fi efectuata doar daca medicul operator a indicat-o.

!           În dimineata zilei operatiei faceti-va toaleta generala si locala, dar nu utilizati deodorante. Apa si sapunul sunt suficiente si de mare ajutor. Nu neglijati igiena intima deoarece în cazul operatiilor mai laborioase, în special pe abdomen, vi se va introduce o sonda urinara pentru monitorizarea functiei renale.

!           Nu folositi oja, farduri, rimeluri sau ruj.

!           Nu beti si nu mâncati nimic înaintea operatiei cu cel putin 6-8 ore. Nu fumati.

!           Daca aveti proteza dentara detasabila, va rugam sa o scoateti, înaintea operatiei. De asemenea lentilele de contact.

!           Nu mergeti la sala de operatie cu bijuterii (lanturi, cercei, bratari, etc) ceas sau ochelari. Lasati-le fie rudelor, fie în custodie asistentei sefe. Aceasta din urma va face un proces verbal de primire pe care va trebui sa-l semnati.

!           În privinta îmbracamintei: nu mergeti la sala de operatie cu multa lenjerie pe d-voatra.  Pijamaua este suficienta. Sutienul si chilotii sunt inutili si vor trebui îndepartati înaintea operatiei în marea majoritate a cazurilor (operatii pe abdomen, perineu, membre inferioare). Camasa de pijama atât la femei cât si la barbati trebuie sa fie prevazuta cu nasturi în fata (nu de genul celor care se trag peste cap) si sa aiba mâneci largi

ÎN TIMPUL OPERATIEI.

  • Durata operatiei depinde foarte mult de diversi factori (tipul de boala, gravitatea acesteia, constitutia dumneavoastra fizica, situatia locala intraoperatorie, etc). Durata este cuprinsa în general între 15 minute si 8-10 ore, cu o medie de 1,5-2 ore. Indiferent cât dureaza operatia, D-voastra nu veti resimti durere chiar daca sunteti constient. În cazul anesteziilor peridurale, rahidiene sau locale veti simti ca se lucreaza pe corpul D-voastra dar nu veti avea durere. Nu confundati durerea cu senzatia de apasare sau tractiune care nu dispar.
  • Organele sau tesuturile care se îndeparteaza din organismul D-voastra în timpul operatiei vor fi expediate la departamentul de morfopatologie pentru examen histopatologic. Despre rezultatul examenului histopatologic veti fi înstiintati la câteva zile postoperator când acesta va fi definitivat.
  • Pe durata operatiei viata dumneavoastra se afla în mâinile chirurgului caruia i-ati dat acordul sa va opereze. În consecinta el va actiona în primul rând pentru a va mentine în viata, iar în al doilea rând pentru a va scapa de boala si a va reda cât de cât starea de sanatate dinaintea îmbolnavirii.
  • Chirurgul, si medicii în general, se ghideaza în activitatea lor dupa proverbul latin “primum non nocere”, adica urmaresc ca în primul rând sa nu faca rau. Totodata chirurgul a depus un juramânt la intrarea în profesie prin care se leaga sa apere viata cu orice pret indiferent de sex, vârsta, rasa, convingeri politice, convingeri religioase, etnie. Din acest motiv, bolnavii care apartin unor culturi religioase care refuza administrarea de sânge, pun chirurgul în fata unei mari dileme în cazul în care administrarea de sânge este imperioasa, fiind singura solutie de a salva viata bolnavilor în cauza.  Exista în Biblie si porunca a sasea: „Sa nu ucizi". O porunca imperioasa pentru medicii care se supun, deopotriva, si juramântului lui Hipocrat, si legii care ii obliga sa acorde prin toate mijloacele stiintei lor ajutorul necesar persoanelor în pericol. Refuzând acest „fel de tratament" ce-i contrazice toate cunostintele si experienta, respectând totodata libera optiune a pacientului, chirurgul ar intra într-un veritabil cerc vicios, aflându-se în neputinta de a acorda ajutorul imperios necesar celui ce a apelat la competenta sa de specialist, desi într-un mod care i-o neaga totodata. Un comportament care l-ar scoate definitiv din rândul slujitorilor lui Hipocrat.

DUPA OPERATIE.

  • În cazul unor interventii chirurgicale mai laborioase, sau daca starea generala a bolnavului impune monitorizarea si aplicarea unor masuri de reanimare, cu mare probabilitate, postoperator, bolnavul fi dus la serviciul de ATI (Anestezie Terapie Intensiva) în saloane speciale, dotate cu aparatura sofisticata care ajuta la urmarirea si mentinerea functiilor vitale. Durata internarii în acest serviciu este hotarâta de medicul anestezist-reanimator. Chiar daca sunteti internat în sectia ATI, veti beneficia în continuare de asistenta medicului chirurg care v-a operat.
  • Postoperator, mai ales în cazul interventiilor pe abdomen, cu mare probabilitate veti avea pentru câteva zile introduse o serie de sonde si catetere care au rolul de a va mentine în viata si de a va proteja de aparitia unor complicatii, astfel:

§         cateter pentru perfuzii, montat fie la nivelul membrelor superioare, fie la nivelul gâtului (cateter central). Prin acesta se adimistreaza în general aproape toate medicamentele de care aveti nevoie.

§         sonda naso-gastrica – este un tub introdus prin nas pâna în stomac cu rolul de a goli stomacul de secretii, ca sa nu vomati (aspiratia vomei în plamân este foarte periculoasa) sau ca sa va protejze cusaturile de pe stomac sau intestine.

§         sonda urinara – este utila din punct de vedere al confortului pentru bolnavii care vor fi imobilizati la pat dar si pentru urmarirea functiei rinichilor.

§         masca de oxigen – mai ales la bolnavii cu probleme cardiace sau la cei anemici.

§         o serie de tuburi introduse sub piele sau în abdomen prin care se scurg secretiile din zona respectiva sau din cavitatea abdominala.

  • Va recomandam sa nu va scoateti singuri aceste tuburi pe motivul ca va deranjeaza. În primul rând D-voastra nu stiti cum se scot aceste tuburi si va puteti provoca singuri leziuni, uneori chiar grave (Ex. rupturi de uretra – daca va smulgeti sonda urinara). În al doilea rând, daca vi le scoateti va puneti singuri viata în pericol. De cele mai multe ori aceste tuburi trebuie repuse de catre chirurg, iar în unele cazuri tuburile nu pot fi repuse decât printr-o noua operatie, ceea ce pentru D-vostra reprezinta un chin si un risc în plus si nu este deloc în interesul D-voastra.
  • Tuburile vor fi îndepartate treptat de catre medic sau asistenta medicala, dar numai la indicatia medicului.
  • Pe durata cât sunteti imobilizat la pat asistenta medicala si infirmiera au obligatia de a va acorda toata asistenta în efectuarea nevoilor fiziologice si a toaletei zilnice. Nu ezitati sa solicitati ajutorul lor ori de câte ori aveti nevoie.
  • Mobilizarea precoce - este foarte importanta în prevenirea unor complicatii postoperatorii de temut cum ar fi embolia pulmonara si pneumonia hipostatica. Din acest motiv va recomandam ca imediat postoperator, daca nu exista contraindicatii speciale din partea medicului, sa începeti mobilizarea prin miscarea membrelor inferioare (flectare si extensie genunchi) precum si sa evitati sa stati numai pe spate. Daca nu sunteti în stare, sau durerile nu va permit mobilizarea, infirmiera si asistenta va vor întoarce când pe o parte când pe alta cu ajutorul cearceafului, la intervale de 2 ore. Atunci când medicul va permite, va veti ridica la marginea patului pentru a va obisnui cu pozitia verticala. Daca ametiti, va culcati si veti face o noua încercare mai târziu. Primele plimbari vor fi efectuate numai în salon în jurul patului pentru ca exista riscul sa ametiti. Nu mergeti singuri la toaleta în primele zile ci numai însotiti de infirmiera sau apartinatori.
  • Pansamentul – va fi efectuat de catre medic sau asistenta ori de câte ori este necesar. Acolo unde nu exista secretii si pansamentul este curat acesta nu trebuie schimbat. Va rugam nu insistati sa vi se schimbe pansamentul în fiecare zi daca acesta este curat ! Riscul de suprainfectie al plagii creste daca se fac manevre inutile. Lasati pe medic sa decida daca trebuie sau nu schimbat pansamentul.
  • Firele de ata de la piele se scot în general în ziua a 7-8-a, dar medicul care v-a operat cunoaste situatia D-voastra particulara si va decide momentul optim pentru scos firele. Marea majoritate a bolnavilor se vor externa înaintea termenului de scoatere a firelor, acestea urmând sa fie scoase fie la medicul de familie, fie la cabinetul de specialitate din policlinica sau cabinet privat.
  • Reluarea alimentatiei postoperator - depinde foarte mult de tipul de boala si de operatia care vi s-a efectuat.
  • În general, în cazul interventiilor care nu intereseaza tubul digestiv, cum ar fi cele pentru gusa, tumori mamare, hernii, varice, etc., alimentatia se poate relua la câteva ore dupa disparitia efectului anesteziei.
  • În cazul interventiilor pe aparatul digestiv (esofag, stomac, colecist, pancreas, intestine, rect, etc) alimentatia va fi reluata treptat dupa reluarea tranzitului intestinal. Tranzitul intestinal se reia cam în ziua a 3-a postoperator, când bolnavul poate consuma ceai amar. Se începe cu ceai amar deoarece acesta nu contine zahar care sa fermenteze în intestine, si deci nu produce balonare. Apoi în ziua a 4-a se trece la regim lichidian (ceai, supa, compot, iaurt, sana, etc). În ziua a 5-a regim lacto-fainos (în plus gris, orez, pireu, macaroane, branza, etc) Din ziua a 6-a se trece la regim normal sau în functie de afectiune la un regim de tip “ulcer”, “colecist”, “diabet”.
  • Reluarea alimentatiei va fi dirijata numai de catre medicul chirurg care v-a operat. El stie cel mai bine care a fost situatia intraoperatorie. Nu neglijati sfatul medicului în acest sens deoarece, altfel va puteti produce singuri complicatii care uneori pot necesita o reinterventie chirurgicala. Daca aveti nelamuriri în privinta regimului alimentar, nu ezitati sa întrebati chirurgul.

BOLI ASOCIATE

  • Situatiile medicale de urgenta survenite în decursul internarii vor fi rezolvate de medicul curant împreuna cu medicul din specialitatea în care apare urgenta, în functie de caz (cardiolog, anestezist-reanimator, etc.). Aceste situatii de urgenta pot fi tratate în spitalul nostru sau pot implica transferul într-o alta unitate sanitara.
  • Daca suferiti de o boala cronica (hipertensiune arteriala, cardiopatie ischemica, diabet zaharat, etc) este recomandabil sa aveti la dvs. în cantitatea necesara medicamentele prescrise de medicul care va supravegheaza boala, respectând preparatele si dozele recomandate de acesta.

VIZITELE SI AJUTORUL DIN PARTEA APARTINATORILOR

  • Apartinatorii au dreptul sa va viziteze si eventual sa va acorde sprijinul moral si fizic în cadrul zilelor si între orele stabilite de conducerea Spitalului Clinic Judetean Mures, sau în afara acestora numai pe baza unui bilet de voie semnat de seful clinicii.
  • Vizitele dese si cu multi apartinatori sau cunostinte pot sa va dauneze sanatatii prin oboseala pe care v-o provoca (mai ales postoperator), prin vehicularea diverselor infectii virale sau bacteriene sau prin alimentele contraindicate pe care vi le aduc.
  • Bilete de voie se acorda doar în situatii speciale la bolnavi care necesita un surplus de îngrijire cum ar fi în cazul bolnavilor cu diverse  handicapuri. (handicap psihic, amputatii de membre inferioare, la bolnavii orbi, la bolnavii care nu pot fi mobilizati, etc.) Pe biletul de voie sunt notate orele la care apartinatorii au acceptul de a participa la îngrijirea bolnavilor. Accesul în afara acestor intervale orare este interzis. Accesul în salon nu este permis decât cu halat alb.
  • Va rugam nu solicitati bilete de voie în cazuri nejustificate sau pentru perioada noptii. Solicitati si D-voastra apartinatorilor sa respecte regulile spitalului asa cum de altfel o fac în alte institutii publice.

REZULTATUL OPERATIEI

  • În imensa majoritate a cazurilor, nu înseamna revenirea la situatia dinaintea aparitiei bolii, iar daca cumva aceasta revenire se va produce, de obicei nu se va produce imediat, ci în timp.
  • Trebuie înteles ca: « medicii nu fac oameni noi, îi repara pe cei bolnavi, cât pot de mult si de obicei nu complet ».
  • Pentru a putea întelege si aprecia eventualele beneficii ale operatiei este util sa-1 întrebati pe operatorul principal care sunt acestea, care sunt simptomele pe care trebuie sa le urmariti, pentru a putea aprecia evolutia viitoare.  
  • Sunt numeroase cazuri în care lucrurile se desfasoara cam asa:
    1. Pacient care înainte de operatie era în pericol de a-si pierde mai repede sau mai târziu viata printr-o anumita afectiune sau complicatiile ei,
    2. Dupa operatie practic acest pericol a fost îndepartat (în fond acesta este scopul principal al operatiei) sau amânat pe o perioada mai mult sau mai putin lunga. 
    3. Pentru medic acesta este un succes extraordinar. Este la fel ca si cum ar fi oferit cadou unui om o viata noua sau zile în plus de viata.
  •  Trebuie sa recunosteti ca asemenea cadouri nu se primesc frecvent în viata !
  • Gânditi-va ca fara operatie aproape toti bolnavii cu apendicita acuta, ulcer perforat, hernii încarcerate, ocluzii intestinale si multe alte afectiuni ar deceda în câteva ore sau zile.
  • Ceea ce sesizeaza pacientul însa dupa operatie este faptul:
    1. ca îl doare taietura (durere care trece în câteva zile si nu are deobicei nici o semnificatie),
    2. ca are multe tuburi introduse care îl deranjeaza
    3. ca mai persista dureri in zona bolnava
    4. ca nu poate mânca imediat postoperator
    5. ca are anumite deformari ale regiunii operate, si alte nemultumiri
  • În concluzie desi medicul vede un mare si evident succes prin faptul ca bolnavul a trecut cu bine prin riscul operator si  evolueaza spre vindecare, pacientul vede ca are în continuare anumite acuze si este speriat, cu gândul la nereusita operatiei. Aceasta situatie este neplacuta atât pentru pacient cât si pentru medic:
    1. pentru pacient, deoarece nestiind cum sa interpreteze ceea ce simte traieste cu spaima nereusitei,
    2. iar pentru medic, deoarece este deceptionat de faptul ca pacientul caruia tocmai i-a salvat viata este nemultumit de lucruri care, din punct de vedere medical si din punctul de vedere al viitorului, sunt putin importante.
  • Pentru a rezolva aceasta problema va propunem sa aveti încredere în medicul D-voastra si înainte de a va teme de nereusita rugati-1 sa interpreteze el ceea ce simtiti, sa va spuna el daca ceea ce simtiti este important din punct de vedere medical si ce anume crede despre evolutia D-voastra viitoare.
  • Nu comparati niciodata situatia dvs. (boala, operatia, rezultatele obtinute) cu situatia altor pacienti ! Aceeasi boala se manifesta diferit la persoane difente ("nu exista boli, ci bolnavi"). Ca atare, tratamentul este si el diferit, iar rezultatele sunt si ele diferite în functie de particularitatile pe care boala le are în cazul dvs. Cu atât mai fara sens este comparatia între boli diferite (de exemplu: ulcer duodenal – cancer gastric).
  • În general, feriti-va de "sfaturile" medicale ale altor pacienti, apartinatori sau persoane fara pregatire medicala. Adesea, din dorinta de-a va fi de folos, acestia fac aprecieri despre diverse aspecte ale actului medical, fara însa a cunoaste domeniul. Singurii care au pregatirea necesara pentru a va da informatii corecte despre cazul dvs. sunt medicul curant si eventual un alt medic din aceeasi specialitate (doar daca acesta v-a consultat si cunoaste investigatiile ce au stat la baza tratamentului). De asemenea este util sa aveti încredere în asistenta D-voastra de salon care este în contact permanent cu medicul si care cunoaste situatia D-voastra medicala.

EXTERNAREA

  • Momentul externarii va fi decis de catre medicul sef de clinica de comun acord cu operatorul în functie de evolutia D-voastra postoperatorie. La externare veti primi biletul de externare si scrisoarea medicala catre medicul de familie. Alte acte aditionale pot fi: retete, concediu medical, regim alimentar, copii dupa rezultatele unor investigatii, recomandari pentru proteze, etc.
  • Modalitatea practica prin care veti ajunge la domiciliu difera în functie de caz:
    1. -exista situatii în care transportul nu se poate face decât cu salvarea, uneori chiar ambulante cu dotari speciale. Acest lucru va fi decis de medicul care va îngrijeste. În acest caz demersurile obtinerii acestui mijloc de transport vor fi facute de personalul sectiei în care sunteti internat.
    2. -în majoritatea cazurilor însa, nu este nevoie de un asemenea mijloc special de transport. În acest caz, decis tot de medicul d-voastra, veti fi invitat sa utilizati un mijloc personal de transport, respectiv un autoturism.

ACASA

§         Odata ajunsi la domiciliu încercati sa respectati sfaturile medicale referitoare la efort fizic, regim alimentar, toaleta locala si generala, tratament medicamentos si controalele periodice

§         Faceti-va xerocopii din toate documentele medicale

§         Luati legatura cu medicul de familie în cel mai scurt timp si inmânati-i scrisoarea medicala pe care ati primit-o la externare. Medicul de familie este cel care va va urmari evolutia în timp, va va acorda diverse servicii medicale (consultatii, pansamente, prescrieri medicamenoase, etc) si va reprezenta legatura D-voastra cu serviciul chirurgical în care ati fost operat

§         Pentru diversele acuze care pot aparea la domiciliu, Va rugam adresati-va medicului de familie. Acesta are obligatia de a Va consulta si trata în limita competentelor sale, iar daca considera necesar Va va trimite la serviciul de specialitate din Spital.

§         Controalele periodice de specialitate (fie la intentia bolnavului, fie la recomandarea medicului curant) se realizeaza în cadrul Ambulatoriului de specialitate din Clinica. Va rugam sa solicitati medicului de familie Biletul de Trimitere catre consultul chirurgical si sa aveti asupra Dv. Biletul de Externare din spital si orice alte analize si investigatii efectuate. În situatii de urgenta (complicatii postoperatorii tardive: ocluzii intestinale, hemoragii, supuratii etc.) Va puteti prezenta la consult chirurgical de urgenta la Ambulanta clinicii, fara a avea nevoie de un Bilet de Trimitere.

§         Prelungirea concediului medical. La externare, acolo unde este cazul, vi se va acorda un numar de zile de concediu medical (7-21 zile). Va rugam nu uitati sa solicitati din timp medicului de salon întocmirea concediului medical pe durata internarii si la externare. Informati medicul de salon asupra numarului de zile de concediu medical pe care l-ati acumulat în ultimele 12 luni si atratgeti-i atentia daca va apropiati de 90 zile. Peste 90 de zile prelungirea concediilor se face doar cu acordul Comisie de Expertiza a Capacitatii de Munca. Prelungirea concediului se va realiza în Ambulatoriul de specialitate din localitatea unde domiciliati. Numarul de zile de concediu medical acordat este la latitudinea medicului specialist din ambulatoriu care raspunde de justuficarea cestor zile. Va rugam nu solicitati neîntemeiat prelungirea concediilor medicale !

§         Rezultatul histopatologic. Daca nu ati primit rezultatul histopatologic (acolo unde este cazul) cu ocazia externarii, înseamna ca acesta nu a fost definitvat pâna la acel moment. Va puteti interesa de situatia lui la telefonul 0265-215133 interior 215.  Avem posibilitatea de a Va trimite rezultatul fie prin fax, fie prin E-mail. Rezultatul histopatologic este un document foarte important în cazul bolnavilor neoplazici (cu cancer) deoarece numai pe baza lui se va putea începe tratamentul adjuvant la clincile de Oncologie.

 

Sfaturi generale pentru acasa

-          Eforturile fizice.  În general eforturile fizice intense sunt contraindicate în perioada imediat postoperatorie având în vedere ca va aflati în perioada de convalescenta. Aceasta perioada este variabila în functie de afectiune si zona în care ati fost operat. Cea mai lunga perioada este de obicei pentru operatiile clasice (deschise) pe abdomen si se întinde pâna la 6 luni. În schimb, activitatea fizica usoara este chiar recomandata pentru evitarea diverselor complicatii (tromboze, pneumonii, etc) Statul prelungit în pat nu este recomandat ! Evitati tusea si stranutul; Evitati expunerea la intemperii (frig, ploaie, praf, noxe). Evitati constipatia printr-un regim adecvat. Statul prelungit într-un singur loc este contraindicat celor operati cu varice. În aceste cazuri sunt indicate plimbarile lungi. Celor operati pentru gusa nu le sunt indicate eforturile vocale 3-6 saptamâni.

-          Tratamentul plagii. Daca firele de ata de la piele nu au fost scoase pâna la externare, ele trebuiesc îndepartate la un interval de timp ce este specificat pe biletul de externare (în general 5-14 zile postoperator). Acestea se pot scoate fie la dispensarul medical de care apartineti, fie în ambulatoriul de specialitate. Plaga operatorie se panseaza la domiciliu sau dispensar atunci când este necesar (scurgeri din plaga, plagi deschise, etc) utilizând antiseptice (apa oxigenata si Betadina) si pansamente sterile.

-          Toaleta locala si generala.  Apa si sapunul (eventual unul antibacterian) sunt cei mai importanti aliati împotriva infectiilor tegumenatre ! Va rugam nu va fie frica de apa si sapun ! Va puteti spala cu apa si sapun la 48 ore de la îndepartarea firelor de ata de la tegument. Chiar daca plaga este deschisa sau supurata se poate spala cu apa si sapun ! O plaga deschisa de vindeca mut mai repede daca este curata. Nu utilizati prosopul Dv. în comun cu ceilati membri ai familiei.

-          Purtarea corsetului si a ciorapilor elastici. Protezele. Corsetul abdominal este indicat doar în cazul interventiilor chirurgicale deschise (de mai mare anvergura) pe abdomen (nu si hernii sau apendicite). Este important ca el sa fie suficient de strâns ca sa ofere un plus de rezistenta peretelui abdominal. Ciorapii elastici sunt indicati la toti pacientii care sufera de varice ale membrelor inferioare. Corsetul si ciorapii elastici nu se poarta noaptea în timpul somnului. Pungile de colostomie pentru bolnavii cu anus iliac vor fi eliberate lunar în mod gratuit (30 pungi) dupa întocmirea prealabila a unui dosar pe durata internarii. Pentru proteze (amputatii membre inferioare, etc) veti primi o recomandare din partea medicului curant sau a medicului din ambulatoriu.

-          Regimul alimentar.  Ca regula generala pentru toti bolnavii operati pe abdomen (mai ales clasic) sunt contraindicate alimentele greu digerabile, cu multe seminte si care provoca multe gaze (fasole, prune, pere, struguri, muraturi etc.). Aceasta deoarece în marea majoritate a cazurilor postoperator se produc aderente intraabdominale care în cazul unor distensii gazoase pot determina aparitia unor ocluzii intestinale. Medicul curant si medicul de familie va vor oferi mai multe detalii referitoare la regimul alimentar specific afectiunilor de care suferiti (hapatoprotector în cazul afectiunilor hepatice, hiposodat pentru cardiaci, hipoglucidic pentru diabetici, etc.) În cazul celor operati pentru hemoroizi sunt contraindicate alimentele picante. Alcoolul este total contraindicat celor cu pancreatita acuta.

-          Medicamente.  Acolo unde este cazul medicul curant va va prescrie la externare o reteta cu medicamentele recomandate (doza si durata). Va rugam sa aratati aceasta reteta medicului de familie. În afara medicamentelor necesare afectiunilor concomitente, bolnavul chirurgical va utiliza la domiciliu un numar redus de medicamente reprezentate în general de antialgice, antiinflamatorii, antispastice, digestive si anticoagulante. Va rugam nu luati medicamente din proprie initiativa sau la recomandarea “vecinilor”. Pentru orice nelamurire adresati-va medicului de familie sau medicului curant.

 

 

Va multumim ca ati apelat la serviciile clinicii noastre si va dorim însanatosire grabnica !

 

Colectivul

Clinicii Chirurgie 1

Spital Clinic Judetean Mures


Clinica Chirurgie 1
Spital Clinic Judetean Mures

Tg.-Mures 540103

Str.Gh.Marinescu Nr.1

Tel: 0365-88.25.88,

int 295, 211, 200

Fax: 0365-430.385

Email: chirurgie.mures@gmail.com

Asociatia Nonprofit Claudius GalenusDespre cancerul mamarSMURD